تبلیغات
استقبال از نماز:

مقدمات نماز:
مقصود از مقدمات،چیزهایی است که انجام یا تهیه آنها قبل از نماز لازم است،اموری است که به آنها می پردازیم:


طهارت:
​نمازگزار، باید برای انجام این عبادت ، کسب طهارت کند، گاهی با وضو یا غسل ، و در شرایطی هم تیمم می کند. وضو جزء ایمان است و به تعبیر امام باقر علیه السلام نماز بدون وضو، نماز نیست :" لاصلاة إلا بطهور " و در برخی روایات ، از وضو به عنوان کلید ایمان و نصف ایمان تعبیر شده است .

امام رضا علیه السلام بیان جالبی درباره وضو دارد و می فرماید:

1. " لاِنْ یَکُونَ الْعَبْدُ طاهِراً اِذا قامَ بَیْنَ یَدَیِ الْجَبّارِعِنْدَ مُناجاتِهِ "

وضو، یک ادب در برابر خداست تا بنده ، هنگام نماز، وقتی در برابر خداوند می ایستد پاک باشد.

2. " نَقِیاً مِنَ الْأَدْنَاسِ وَ النَّجَاسَةِ "

از آلودگی ها وپلیدی ، پاکیزه باشد.

3. " مَعَ ما فیهِ مِنْ ذِهابِ الکَسَلِ وَ طَرْدِ الْنُّعاسِ "

به علاوه ، در وضو، از بین رفتن کسالت و طرد خواب آلودگی (و ایجاد نشاط) است .

4. " وَ تَزْکِیَةِ الْفُؤادِ لِلْقیِامِ بِیْنَ یَدَیِ الجَبّار "

و دل و روح را آماده ایستادن در برابر پروردگار می سازد.

امام در این حدیث شریف ، به همه ابعاد جسمی و روحی وضو، یعنی نظافت و پاکی و آمادگی روح و کسب نشاط عبادت و پدید آوردن زمینه معنوی عبادت اشاره فرموده است . مرحوم فیض کاشانی می گوید: یکباره برخاستن از مادیت و کوچ به معنویت مشکل است ، ولی وضو گرفتن ، انسان را کم کم آماده می سازد.


وضو در هر حال:
​نورانیت و صفای باطنی که در سایه وضو پدید می آید، بسیار ارزشمند است . از این رو، در روایات ، تاءکید شده که انسان همواره با وضو باشد، وضو به نور تشبیه شده و خوابیدن با وضو همچون احیاء و شب زنده داری به حساب آمده است .

برای دعا، تلاوت قرآن ، زیارت و بسیاری از کارهای نیک و عبادی ، سفارش به داشتن وضو شده است . بدون وضو، دست زدن به آیات قرآن و نام های خدا و پیامبر و ائمه علیهم السلام ممنوع است .

حتی اگر نام خدا به صورت های مختلف و آرم نهادها و مؤ سسات درآید، (مثل آرم جمهوری اسلامی ) همین حکم را دارد. وضو، بمنزله اجازه ورود به حضور پروردگار است و برای قسمت های مختلف آن هم دعاهای خاصی در کتب بیان شده است .

مسائل وضو بسیار است که در این مجموعه نمی گنجد. ولی ناگفته نماند که مصرف آب در وضو، اگر به حد اسراف برسد حرام است .

رسولخدا صلی الله علیه و آله فرموده است :

" الْوُضُوءُ بِمُدٍّ وَ الْغُسْلُ بِصَاعٍ، وَ سَیَأْتِی أَقْوَامٌ بَعْدِی یَسْتَقِلُّونَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ عَلَی خِلَافِ سُنَّتِی"

برای وضو ده سیر آب و برای غسل ، سه کیلو آب کافی است . ولی افرادی در آینده می آیند که این مقدار را کم می شمارند و آب زیاد مصرف خواهند کرد که آنها بر خلاف راه من می روند.

طهارت برای نماز، مراحلی دارد:

1. طهارت ظاهر از نجاسات و آلودگی ها.

2. طهارت اعضا از گناهان و جرائم .

3. طهارت روح از مفاسد اخلاقی .

آنگونه که در دعاها می خوانیم :

" الهی طَهّر قلبی من الشرک " خدایا دلم را از شرک ، پاک ساز.

وقتی در نماز، لازم باشد که لباس و بدن از آلودگی ها پاک باشد، آیا لازم تر آن نیست که دل و جان ، از کبر و ریا و حسد و کینه هم پاک باشد؟ وآیا دوگانگی ظاهر از باطن ، نوعی نفاق نیست؟


غسل:
گاهی برای کسب طهارت ، باید غسل کرد. از جمله موارد آن جنابت است و باید طبق دستوری که مراجع تقلید در کتاب های توضیح المسائل خود بیان کرده اند، تمام بدن شستشو داده شود. بعضی احادیث می رساند در جنابت ، همه اندام انسان تحریک می شود، من تحت کل شعر... و شاید بهمین خاطر باشد که در غسل باید همه بدن شسته شود. شاید این احادیث ، اشاره به فعالیت اعصاب سمپاتیک در هنگام جنابت باشد که این اعصاب در تمام بدن وجود دارد و فعالیت می کند.​

تیمم:
​وقتی آب برای وضو یا غسل نبود، یا وقت برای وضو و غسل کم بود، یا مصرف آب برای سلامتی انسان ضرر داشت ، یا قیمت آب ، در حد غیر قابل تحملی گران بود، یا آب را برای آشامیدن و حفظ جان لازم داشتیم ، در اینگونه موارد باید تیمم کرد. یعنی طبق دستوری که در رساله ها آمده ، دست ها را بر خاک پاک زد و بر پیشانی و پشت دست ها کشید. آن هم خاکی که پاک و بهداشتی باشد، نه از هر خاک آلوده ای ! در حدیثی می خوانیم که حضرت علی علیه السلام از تیمم کردن بر خاک های کنار کوچه ها (که معمولا آلوده است ) نهی فرمود.




برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷ قبل از ظهر، ۱۲ بازدید ، بدون دیدگاه
هیچ نظری برای این نوشته وجود ندارد، شما اولین نظر را بنویسید ...
 captcha