تبلیغات
سلسله گفتارهای کامل استاد سعادت فر در مورد اسرار اذان و اقامه در هفتاد و دو قسمت بهمراه فایل تصویری (کلیپ تصویری دارای زیرنویس) ، صوت سخنرانی و متن آن.

این قسمت از سرّ اذان و اقامه شامل عناوین زیر می باشد:
خلاصه قسمت اول اسرار اذان و اقامه
o نماز اگر ارتفاع عقل است، یعنی ارتفاع عقل نمازگزار است.
o نماز به معنای تعظیم است و بزرگداشت.
o قرآن نماز را برای همۀ موجودات قائل شده است.
o اصل نماز به معنای دعا است.
معنای صلوات
o این نحوه صلوات تعلیم خود پیامبر است.
​معنای اذان
o معنی لغوی اذان
 یک معنای لغوی اذان علم است.
 معنای لغوی دیگر اذان برداشتن مانع است.
 دیگر معنای لغوی اذان مباح گرداندن و اجازه دادن است.
 مِاذَنَه (محل اذان گفتن) یعنی محل اعلام وقت نماز.
 معنای لغوی اذان سمع و شنیدن هم هست.




​متن فایل های صوتی و تصویری بالا با موضوع اسرار اذان و اقامه قسمت اول با بیان استاد سعادت فر در ادامه آورده شده است.​
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ بِهِ نَسْتَعِینَ إِنَّهُ خَیْرٌ نَاصِرٍ وَ مُعِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلَی آلِهِ آلِ اللَّهِ وَ اللَّعْنُ الدَّائِمُ ‏عَلَی أَعْدَائِهِمْ الجمعین. الهم إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ.



اسرار اذان و اقامه - خلاصه قسمت اول
از جلسه گذشته به یاری خدای عزوجل بحثی را پیرامون سر اذان و اقامه در خدمتون شروع کردیم. و عرض شد که مناسب هست قبل از ورود به سرّ اذان و اقامه ، چون دیگه شروع نماز هست؛ معنای نماز که الصلوة در واقع گفته شده است، و بعد هم انشالله معنای خود اذان رو خدمت شما مطرح کنیم. که با معرفت بیشتر ورود به این بحث داشته باشیم. عرض کردم که یک معنا که برای نماز گفته شده الصلوة با "و" که وقتی نوشته می شود، عرض کردیم به معنای ارتفاع العقل، یعنی بالا آمدن عقل است. خب این مطلب رو توضیح دادیم.




برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵ قبل از ظهر، ۱۹ بازدید ، بدون دیدگاه
مفهوم روزه
روزه در عربی معادل کلمه صوم است و صوم در لغت به معنای مطلق امساک یعنی مطلق خودداری و یا خودداری از خوردن و آشامیدن یا از سفر کردن یا از کلام کردن یا از نکاح کردن آمده است، ولی در شریعت بزرگ اسلام صوم عبارت از خودداری کردن از مفطرات با نیت در مدت معین است.

پیشینه روزه
از شما کسانی هستند که با اهل کتاب رفت و آمد دارند یا با عقاید آنها آشنایی دارند و خبردار هستند که عبادت روزه فقط مخصوص به اهل اسلام نیست بلکه روزه در تمام ادیان آسمانی واجب بوده چنانکه در قرآن بدین امر تصریح شده است: «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم».[1]

در اینجا یک سؤال مطرح می شود اگر این طوری است پس چرا در اسلام روزه در سال دوم هجرت پس از گذشت هجده ماه از ورود پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم به مدینه واجب شده است؟

جوابش این است که چون احکام اسلامی تدریجی هستند لذا این هم برای آسانی مردم با تدریج آمده تا سنگینی آن در طبع مردم آن زمان گران و سخت نباشد.

آداب روزه
انجام هر کاری آداب و رسوم دارد لذا از این جهت روزه هم آدابی دارد و در همین مورد امام فقه جعفری یعنی امام صادق علیه السلام می فرمایند:

«هرگاه روزه بودی می باید گوش و چشمت نیز از حرام و همچنین اعضای بدنت از هر کار زشت روزه باشد و از هر بیهوده گویی بپرهیزی و خدمتکارت را نیازاری و وقار روزه دار به خود گیری و تا بتوانی سخنی جز خدا به زمان نرانی.[2] [3]



برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۳ قبل از ظهر، ۱۹ بازدید ، بدون دیدگاه
نماز صحیح خواندن، یک مرحله است.

نماز مقبول خواندن مرحله ای بالاتر می باشد.

ممکن است انسان نماز و عبادتهای خود را به جا آورد ولی به خاطر نقص و ضعف هایی که دارد،در پیشگاه خداوند پذیرفته نشود.

ممکن است شاگردی نمره خوب بگیرد، ولی اخلاق و وضع او مورد رضایت خاطر آموزگار نباشد.

پس ملاک در ارزش بیشتر نماز قبولی آن است.

باید کوشید نمازی پسندیده به آستان خدا تحویل داد.

امام علی علیه السلام فرمودند:

" کُونُوا عَلَی قَبُولِ الْعَمَلِ أَشَدَّ عِنَایَةً مِنْکُمْ عَلَی الْعَمَلِ" (بحار الانوار،ج 71،ص 173)

"بیش از خود عمل ، به قبولی آن عنایت و توجه داشته باشید.




شرایط قبولی عبادات:
​قبولی عبادات چه شرایطی دارد:

1. ایمان

اولین شرط قبولی نماز، آنست که همراه با ایمان و اعتقاد به خدا و دین او باشد.اگر کسی عمری هم به نماز و عبادات بگذراند ولی در دل اعتقاد به آن نداشته باشد، نمازش مقبول نیست. نه تنها در نماز، بلکه در مورد هر کار نیک هم، ایمان شرط است و اعمال صالح از کفار که به خدا ایمان ندارند، بی ارزش و بی پاداش است.



2. ولایت

کارهای عبادی را خداوند از کسی می پذیرد که نسبت به خدا و پیامبر و پیشوایان معصوم، حالت پذیرش اطاعت، مودت و محبت داشته باشد و آنان را پیشوایان خود بشناسد و فرمانبردار آنان باشد.عبادت بی ولایت هم پذیرفته نیست.

امام صادق علیه السلام فرموده است:

"...من لم یتولنا لم یرفع اللّه له عملا"

"هرکس ولایت ما را نداشته باشد و رهبری ما را نپذیر، خداوند هیچ کاری را از او بالا نمی برد و نمی پذیرد."

روشن است که دین داری دور از اهل بیت و عبادت های بی اعتقاد به رهبری معصومین چاره ساز نیست و گاهی هم به گمراهی کشیده می شود.

ولایت ، پذیرش خط رهبری صحیح است که در پیشوایان آسمانی و الهی مجسم می شود.




برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۹:۰۶ قبل از ظهر، ۲۰ بازدید ، بدون دیدگاه
فلسفه ی نماز صبح چیست که در آن هنگام باید از خواب برخاست؟

پاسخ:

یکی از مهمترین اسرار نماز صبح، روایتی است که در کتاب علل الشرایع ذکر شده و آن اینکه چند نفر یهودی محضر رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلم رسیدند. داناترین آنها مسائلی چند از آن سرور پرسید، در ضمن مسایل، این سؤال مطرح شد که : خداوند عزّ و جلّ برای چه این پنج نماز را در پنج وقت بر امّت تو در ساعات شب و روز واجب کرده؟
رسول خدا(ص) در جواب ایشان اسرار هر یک از اوقات پنجگانه نماز را بیان فرمودند از جمله در مورد وقت نماز صبح فرمودند: هنگامی که آفتاب طلوع می کند کافران وآفتاب پرستان در برابر آن به سجده می افتند و خداوند نماز صبح را بر امت من واجبفرموده تا پیش از آنکه کافران،آفتاب و شیطان را سجده کنند امتم در برابر خداوندمتعال سجده کنند. (تفسیر ابوالفتوح رازی /ج۱/ص۱۶۱)
خداوند در قرآن مجید می فرماید: نماز فجر(نماز صبح) مشهود ملائکه است(بنی اسرائیل/آیه۷۷)گر چه تمام نمازها مشهود ملائکه است ولی نماز صبح در این وادی ازویژگی خاصی بهره مند است. در روایات اسلامی آمده که : ((نماز صبح از میان نمازهااین امتیاز دارد که ملائکه شب و ملائکه روز آن را مشاهده می کنند. زیرا نماز صبح اگردر اول وقت خود انجام شود دقیقاً در لحظه ای انجام شده است که ملائکه شب جای خود رابه ملائکه روز می دهند. و هر دو گروه از فرشتگان شاهد اقامه آن خواهند بود. بنابرایننماز صبح که در اول وقت خوانده شود در دو پرونده ثبت می شود (وسایل شیعه/ج۳/ص۱۵۶/بحار/ج۸/ص۷۳)



برای ادامه مطلب کلیک کنید
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۹ قبل از ظهر، ۲۰ بازدید ، بدون دیدگاه
ید قربان ‏ روز دهم ماه قمری ذی الحجه، از گرامیترین اعیاد مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل جشن گرفته می‌شود.

نام دیگر عید قربان "عید اضحی" است، زیرا "اضحی" جمع "ضحی" به معنی امتداد نور آفتاب است و هنگامی که خورشید بالا می آید (قبل از ظهر)، آن موقع را "ضحی" گویند.

چنانچه در قرآن کریم آمده است:

" والشمس و ضحیها "

"قسم به خورشید و چاشتگاه آن"سوره شمس/آیه 1

و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قبل از ظهر قربانی می کنند، به عید قربان «عید اضحی» می گویند.

عید در لغت از ماده عود به معنای بازگشت است و " قربان" از کلمه قرب به معنای نزدیک بودن گرفته شده است و شخص با قربانی کردن می خواهد به خداوند متعال نزدیک شود.


مراسم عید:
​برگزار کردن مراسم قربانی تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین مستمندان تقسیم می‌کنند.

حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو و... حلال می‌گردد.


قربانی کردن از دیدگاه قرآن:
​1- قربانی فرزندان حضرت آدم(ع) که نخستین قربانی در عالم بشمار می رود و در آیات30- 27 سوره مائده تصریح شده که خلاصه شرح آن چنین است:

وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ

و داستان دو فرزند آدم را بحقّ بر آنها بخوان: هنگامی که هر کدام ، کاری برای تقرّب ( به پروردگار ) انجام دادند امّا از یکی پذیرفته شد ، و از دیگری پذیرفته نشد ( برادری که عملش مردود شده بود ، به برادر دیگر ) گفت: «به خدا سوگند تو را خواهم کشت!» ( برادر دیگر ) گفت: « ( من چه گناهی دارم؟ زیرا ) خدا ، تنها از پرهیزگاران می پذیرد!

لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنی‏ ما أَنَا بِباسِطٍ یَدِیَ إِلَیْکَ لِأَقْتُلَکَ إِنِّی أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمینَ

اگر تو برای کشتن من ، دست دراز کنی ، من هرگز به قتل تو دست نمی گشایم ، چون از پروردگار جهانیان می ترسم!

إِنِّی أُریدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمی‏ وَ إِثْمِکَ فَتَکُونَ مِنْ أَصْحابِ النَّارِ وَ ذلِکَ جَزاءُ الظَّالِمینَ

فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخیهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرینَ

من می خواهم تو با گناه من و خودت ( از این عمل ) بازگردی ( و بار هر دو گناه را به دوش کشی ) و از دوزخیان گردی. و همین است سزای ستمکاران!

(سوره مائده،آیات 30-27)



برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱ قبل از ظهر، ۲۱ بازدید ، بدون دیدگاه
بیدار شدن های غیرمعمول در نیمه شب و چشم های خواب آلود وقت سحر، گوش دادن به زمزمه و مناجات اشک آلود پدر، جمع شدن اعضای خانواده دور هم و غذاخوردن های شبانه، جرعه جرعه آب خوردن تا به گوش رسیدن صدای اذان، تلاش و رقابت با خواهر و برادرها برسر زودتر مسواک زدن، صدای آشنای دعای سحر، طعم دلنشین خواندن نماز صبح اول وقت، خوابیدن های نیمروز وقتی سستی و بی حالی غلبه کرده، چشم انتظاری دلنشین برای شنیدن صدای اذان و حلاوت وقت افطاری های ساده و بی پیرایه کنار اعضای خانواده و... همه خاطره های آشنایی از ماه خداست، خاطره هایی از سال های دور که همه ما فقط یک بار در سال تجربه اش می کردیم و برای ما یادآور شروع ماه مهمانی خدا بود. البته این روزها همراه با تغییر در زندگی آدم ها ماه رمضان هم تغییر کرده و گویی آداب ماه رمضان هم مدرن شده است.

از سحرخوانی تا ساعت های الکترونیک
در سال های گذشته در روزهایی که هنوز بیدار شدن از خواب با صدای موبایل و ساعت های الکترونیکی باب نبود مردم در شهرهای کوچک و بزرگ کشورمان با شیوه های جالبی از زمان سحر و افطار مطلع می شدند.

قدیمی های ما خبرآمدن ماه رمضان را نه از اخبار تلویزیون و روزنامه ها بلکه از «چاووش خوان ها» دریافت می کردند. چاووش خوان ها کسانی بودند که از دو سه روز قبل از آمدن ماه رمضان به خیابان ها می رفتند و آمدن ماه رمضان را نوید می دادند تا کسانی که می خواهند روزه بگیرند خود را برای ماه رمضان آماده کنند و کسانی هم که به هر دلیلی نمی توانند روزه بگیرند تظاهر به روزه خواری نکنند. به گفته هوشنگ جاوید، پژوهشگر عرصه موسیقی آیینی و نواحی، سحرخوان ها از یک ساعت مانده به اذان صبح روی بام خانه خود می رفتند و اذان می گفتند و مردم را به صلوات فرستادن دعوت می کردند البته گاهی علاوه بر آن نقاره هم می نواختند تا حنجره شان کمی استراحت کند.



برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۵ قبل از ظهر، ۲۱ بازدید ، بدون دیدگاه
دعای روز سوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.

خدایا روزی کن مرا در آنروز هوش وخودآگاهی را ودور بدار در آن روز از نادانی وگمراهی وقرار بده مرا بهره وفایده از هر چیزی که فرود آوردی در آن به بخشش خودت ای بخشنده ترین بخشندگان.



دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین.

خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت وبچشان در آن شیرینی یادت را ومهیا کن مرا در آنروز رای انجام سپاس گذاریت به کـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت وپرده پوشی خودت ای بیناترین بینایان.



دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.

خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان وقرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت به مهربانی خودت ای مهربان ترین مهربانان .




برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۹:۴۰ قبل از ظهر، ۲۳ بازدید ، بدون دیدگاه
حجت الاسلام محسن ادیب بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه موضوع مقدمات و آمادگی های لازم برای ورود به ماه مبارک رمضان به خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان گفت: « مقدمات حداقلی» بر اساس مستندات کتب ادعیه و منتسب به کلام معصوم این است که انسان می تواند برای آمادگی، روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و قصد او نیز اجازه گرفتن برای ورود به رمضان باشد.

چرا که روزه مرا با خدا مرتبط می کند و وقتی در غیر ماه مبارک با خدا ارتباط برقرار می کنم مانند آن است که پشت درب الهی منتظر اجازه هستم. مثل زمان حج که حاجی در عرفات می ماند و مشغول عبادت می شود تا اجازه ورود به حرم الهی را پیدا کند.





وی افزود: علاوه بر روزه آخر شعبان، دعاهای وارد شده را نیز می خوانم. چون مضمون این دعاها آن است که ما می خواهیم ورود به ماه مبارک رمضان را با اجازه و با خودآگاهی همراه کنیم و این بسیار متفاوت است با کسی که شب اول رمضان به صورت اجباری و به شکل قهری آماده روزه می شود و می گوید چون اجبار است روزه می گیرم! قطعا این نوع روزه گرفتن آثار متفاوتی خواهد داشت.

اما وقتی کسی روز آخر شعبان را روزه گرفته و شب نیز به دعا و مناجات نشسته، نتیجه این دو عمل، اجازه گرفتن برای ورود به مهمانی است و نوعی خودآگاهی به دنبال دارد که انسان می فهمد در حال ورود به ماه خاصی است که از جهت زمانی کاملا با سایر ماه ها متفاوت است و این تفاوت تنها در «زمان» و «روزه گرفتن» نیست. بلکه این تفاوت از صفر تا بی نهایت است. یعنی در همه امور مشاهده می شود؛ در گردش نظام هستی، در ارتباط اولیای الهی با یکدیگر و حتی در ارتباط مخلوق با خالق، یعنی تفاوت های فراگیر به وجود می آید.






برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۱ قبل از ظهر، ۲۳ بازدید ، بدون دیدگاه
ریشه یابی روز عید فطر:
ریشه کلمه عید از "عود" به معنای عودت و بازگشت است بنابراین عید فطر یعنی بازگشت به فطرت بازگشت به فطرتی که سعی شده در ماه مبارک رمضان، از گناهان پاک شود و در شبها و روزهای نورانی اش از هر آلایشی دوری گزیند و آمرزیده شود. امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام در این باره می فرمایند: این عید کسی است که خدا روزه اش را پذیرفته و نماز وی را سپاس گفته و هر روز که خدا را در آن نافرمانی نکنند روز عید است.


زمان عید فطر:
​عید فطر اولین روز ماه شوال و از اعیاد بزرگ مسلمین و ایام الله است.از جمله روزهایی که در آن روزه حرام شده است و مسلمانان ملزم به پرداخت زکات فطره بر حسب قوت غالب خود هستند.


شرایط تعیین روز عید فطر:
​1. رویت هلال ماه توسط خود شخص یا دو نفر عادل

2. سی روزه شدن ماه مبارک رمضان

3. تعیین روز عید توسط حاکم شارع(معمولا در کشورهای شیعی، امام و رهبر روز عید را تعین میکند و اطاعت از او بر همگان واجب است، هرچند خود شخص تشخیص داده باشد که مثلا امروز روز سی ام ماه مبارک است، باید از امام پیروی کند)


برای مطالعه ی مطلب ریشه یابی روز عید فطر در وبلاگ اذانگو کلیک کنید 
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۲ بعد از ظهر، ۲۳ بازدید ، بدون دیدگاه
چرا ماه رمضان ماه خداست ؟ فضیلت این ماه چیست؟
ماه رمضان ماه خداست و همانطور که شما هم می دانید فضیلت ماه رمضان از ماههای دیگر بیشتر است. در میان ماههای قمری ، ماه شعبان ، ماه رجب و ماه رمضان جزو پرفضیلت ترین ماههاست که با توجه به ارزش والای ماه رمضان ، این ماه برتری خاصی نسبت به ماههای دیگر دارد. ماه رمضان ماه خدا

رخی از ماه‎ها و ایام سال، نزد خداوند تبارک و تعالی از ویژگی خاصی برخوردارند. از آنجا که ماه رمضان، ماه جاری شدن برکات و خیرات الهی به سوی بندگان خویش است و از طرفی ماه توبه و بازگشتن و قبولی آن در درگاه خداوند و ماه نزول قرآن کریم برای هدایت و راهنمایی بشر و نیز ماه نزول سایر کتاب‎های آسمانی می‎باشد، بر تمام ماه‎های دیگر قمری شرافت و فضیلت دارد و به همین جهت، خداوند تبارک و تعالی این ماه را مختص به خودش می‎داند. قرآن کریم، ماه رمضان را، ماه روزه‎داری و تهذیب و خودسازی می‎داند

برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۶ بعد از ظهر، ۲۳ بازدید ، بدون دیدگاه