تبلیغات
استقبال از نماز:

مقدمات نماز:
مقصود از مقدمات،چیزهایی است که انجام یا تهیه آنها قبل از نماز لازم است،اموری است که به آنها می پردازیم:


طهارت:
​نمازگزار، باید برای انجام این عبادت ، کسب طهارت کند، گاهی با وضو یا غسل ، و در شرایطی هم تیمم می کند. وضو جزء ایمان است و به تعبیر امام باقر علیه السلام نماز بدون وضو، نماز نیست :" لاصلاة إلا بطهور " و در برخی روایات ، از وضو به عنوان کلید ایمان و نصف ایمان تعبیر شده است .

امام رضا علیه السلام بیان جالبی درباره وضو دارد و می فرماید:

1. " لاِنْ یَکُونَ الْعَبْدُ طاهِراً اِذا قامَ بَیْنَ یَدَیِ الْجَبّارِعِنْدَ مُناجاتِهِ "

وضو، یک ادب در برابر خداست تا بنده ، هنگام نماز، وقتی در برابر خداوند می ایستد پاک باشد.

2. " نَقِیاً مِنَ الْأَدْنَاسِ وَ النَّجَاسَةِ "

از آلودگی ها وپلیدی ، پاکیزه باشد.

3. " مَعَ ما فیهِ مِنْ ذِهابِ الکَسَلِ وَ طَرْدِ الْنُّعاسِ "

به علاوه ، در وضو، از بین رفتن کسالت و طرد خواب آلودگی (و ایجاد نشاط) است .

4. " وَ تَزْکِیَةِ الْفُؤادِ لِلْقیِامِ بِیْنَ یَدَیِ الجَبّار "

و دل و روح را آماده ایستادن در برابر پروردگار می سازد.

امام در این حدیث شریف ، به همه ابعاد جسمی و روحی وضو، یعنی نظافت و پاکی و آمادگی روح و کسب نشاط عبادت و پدید آوردن زمینه معنوی عبادت اشاره فرموده است . مرحوم فیض کاشانی می گوید: یکباره برخاستن از مادیت و کوچ به معنویت مشکل است ، ولی وضو گرفتن ، انسان را کم کم آماده می سازد.


وضو در هر حال:
​نورانیت و صفای باطنی که در سایه وضو پدید می آید، بسیار ارزشمند است . از این رو، در روایات ، تاءکید شده که انسان همواره با وضو باشد، وضو به نور تشبیه شده و خوابیدن با وضو همچون احیاء و شب زنده داری به حساب آمده است .

برای دعا، تلاوت قرآن ، زیارت و بسیاری از کارهای نیک و عبادی ، سفارش به داشتن وضو شده است . بدون وضو، دست زدن به آیات قرآن و نام های خدا و پیامبر و ائمه علیهم السلام ممنوع است .

حتی اگر نام خدا به صورت های مختلف و آرم نهادها و مؤ سسات درآید، (مثل آرم جمهوری اسلامی ) همین حکم را دارد. وضو، بمنزله اجازه ورود به حضور پروردگار است و برای قسمت های مختلف آن هم دعاهای خاصی در کتب بیان شده است .

مسائل وضو بسیار است که در این مجموعه نمی گنجد. ولی ناگفته نماند که مصرف آب در وضو، اگر به حد اسراف برسد حرام است .

رسولخدا صلی الله علیه و آله فرموده است :

" الْوُضُوءُ بِمُدٍّ وَ الْغُسْلُ بِصَاعٍ، وَ سَیَأْتِی أَقْوَامٌ بَعْدِی یَسْتَقِلُّونَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ عَلَی خِلَافِ سُنَّتِی"

برای وضو ده سیر آب و برای غسل ، سه کیلو آب کافی است . ولی افرادی در آینده می آیند که این مقدار را کم می شمارند و آب زیاد مصرف خواهند کرد که آنها بر خلاف راه من می روند.

طهارت برای نماز، مراحلی دارد:

1. طهارت ظاهر از نجاسات و آلودگی ها.

2. طهارت اعضا از گناهان و جرائم .

3. طهارت روح از مفاسد اخلاقی .

آنگونه که در دعاها می خوانیم :

" الهی طَهّر قلبی من الشرک " خدایا دلم را از شرک ، پاک ساز.

وقتی در نماز، لازم باشد که لباس و بدن از آلودگی ها پاک باشد، آیا لازم تر آن نیست که دل و جان ، از کبر و ریا و حسد و کینه هم پاک باشد؟ وآیا دوگانگی ظاهر از باطن ، نوعی نفاق نیست؟


غسل:
گاهی برای کسب طهارت ، باید غسل کرد. از جمله موارد آن جنابت است و باید طبق دستوری که مراجع تقلید در کتاب های توضیح المسائل خود بیان کرده اند، تمام بدن شستشو داده شود. بعضی احادیث می رساند در جنابت ، همه اندام انسان تحریک می شود، من تحت کل شعر... و شاید بهمین خاطر باشد که در غسل باید همه بدن شسته شود. شاید این احادیث ، اشاره به فعالیت اعصاب سمپاتیک در هنگام جنابت باشد که این اعصاب در تمام بدن وجود دارد و فعالیت می کند.​

تیمم:
​وقتی آب برای وضو یا غسل نبود، یا وقت برای وضو و غسل کم بود، یا مصرف آب برای سلامتی انسان ضرر داشت ، یا قیمت آب ، در حد غیر قابل تحملی گران بود، یا آب را برای آشامیدن و حفظ جان لازم داشتیم ، در اینگونه موارد باید تیمم کرد. یعنی طبق دستوری که در رساله ها آمده ، دست ها را بر خاک پاک زد و بر پیشانی و پشت دست ها کشید. آن هم خاکی که پاک و بهداشتی باشد، نه از هر خاک آلوده ای ! در حدیثی می خوانیم که حضرت علی علیه السلام از تیمم کردن بر خاک های کنار کوچه ها (که معمولا آلوده است ) نهی فرمود.




برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷ قبل از ظهر، ۱۲ بازدید ، بدون دیدگاه
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ بَهَائِکَ بِأَبْهَاهُ وَ کُلُّ بَهَائِکَ بَهِیٌّ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِبَهَائِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَمَالِکَ بِأَجْمَلِهِ وَ کُلُّ جَمَالِکَ جَمِیلٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِجَمَالِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَلالِکَ بِأَجَلِّهِ وَ کُلُّ جَلالِکَ جَلِیلٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِجَلالِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ عَظَمَتِکَ بِأَعْظَمِهَا وَ کُلُّ عَظَمَتِکَ عَظِیمَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِعَظَمَتِکَ کُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ نُورِکَ بِأَنْوَرِهِ وَ کُلُّ نُورِکَ نَیِّرٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِنُورِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ رَحْمَتِکَ بِأَوْسَعِهَا وَ کُلُّ رَحْمَتِکَ وَاسِعَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ کُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ کَلِمَاتِکَ بِأَتَمِّهَا وَ کُلُّ کَلِمَاتِکَ تَامَّةٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکَلِمَاتِکَ کُلِّهَا.
خدایا از تو درخواست میکنم به حق زیباترین مرتبه از زیبایی ات، و همه مراتب زیبایی ات زیباست، خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب زیبایی ات.
خدایا از تو درخواست میکنم به حق نیکوترین مرتبه از جمالت، و همه مراتب جمال تو نیکوست، خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب جمالت.
خدا از تو درخواست می کنم به حق برجسته ترین مرتبه از جلالت، و همه مراتب جلال تو برجسته است خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب جلالت.
خدایا از تو درخواست می کنم به حق بالاترین مرتبه از عظمتت، و همه مراتب عظمتت عظیم است، خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب عظمتت.
خدایا از تو درخواست می کنم به حق نورانی ترین مرتبه از نورت، و همه مراتب نور تو نورانی است، خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب نورت.
خدایا از تو درخواست می کنم به حق گسترده تری مرتبه از رحمتت، و همه مراتب رحمتت گسترده است، خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب رحمتت.
خدایا از تو درخواست می کنم به حق کامل ترین مرتبه از مراتب کلمات، و همه مراتب کلماتت کامل است، خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب کلماتت.
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ کَمَالِکَ بِأَکْمَلِهِ وَ کُلُّ کَمَالِکَ کَامِلٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکَمَالِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ أَسْمَائِکَ بِأَکْبَرِهَا وَ کُلُّ أَسْمَائِکَ کَبِیرَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَسْمَائِکَ کُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ عِزَّتِکَ بِأَعَزِّهَا وَ کُلُّ عِزَّتِکَ عَزِیزَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِعِزَّتِکَ کُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ مَشِیَّتِکَ بِأَمْضَاهَا وَ کُلُّ مَشِیَّتِکَ مَاضِیَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَشِیَّتِکَ کُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ قُدْرَتِکَ بِالْقُدْرَةِ الَّتِی اسْتَطَلْتَ بِهَا عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ وَ کُلُّ قُدْرَتِکَ مُسْتَطِیلَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِقُدْرَتِکَ کُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ عِلْمِکَ بِأَنْفَذِهِ وَ کُلُّ عِلْمِکَ نَافِذٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِعِلْمِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ قَوْلِکَ بِأَرْضَاهُ وَ کُلُّ قَوْلِکَ رَضِیٌّ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِقَوْلِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ مَسَائِلِکَ بِأَحَبِّهَا إِلَیْکَ وَ کُلُّهَا [وَ کُلُّ مَسَائِلِکَ ] إِلَیْکَ حَبِیبَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَسَائِلِکَ کُلِّهَا.
خدایا از تو درخواست میکنم به حق کامل ترین مرتبه از کمالت و همه مراتب کمالت کامل است، خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب کمالت.
خدایا از تو درخواست میکنم به حق بزرگ ترین مرتبه از نام هایت، و همه مراتب نام هایت بزرگ است، خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب نام هایت خدایا از تو درخواست می کنم به حق عزیزترین مرتبه از عزّتت و همه مراتب عزّتت عزیز است، خدایا از تو درخواست میکنم به حق همه مراتب عزتت خدایا از تو درخواست میکنم به حق نافذترین مرتبه اراده ات و همه مراتب اراده ات نافذ است خدایا از تو درخواست میکنم به حق همه مراتب اراده ات خدایا از تو درخواست میکنم به حق قدرتت که بر همه موجودات احاطه دارد و همه قدرتت بر تمام موجودات احاطه دارد خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب قدرتت، خدایا از تو درخواست می کنم به حق نافذترین مرتبه از مراتب علمت و همه مراتب علمت نافذ است، خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب علمت.
خدایا از تو درخواست می کنم به حق پسندیده ترین مرتبه از گفتارت، و همه مراتب گفتار تو پسندیده است خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب گفتارت، خدایا از تو درخواست میکنم به حق محبوبترین مرتبه از خواسته هایت نزد تو، و همه مراتب خواسته هایت محبوب است خدایا از تو درخواست میکنم به حق همه مراتب خواسته هایت.

برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۱ قبل از ظهر، ۱۲ بازدید ، بدون دیدگاه
رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه می فرماید: «انفاسکم فیه تسبیح » نفس های شما در این ماه خود تسبیح است، هر نفسی که می کشید مثل آن است که گفته باشید «سبوح قدوس » . «و نومکم فیه عبادة » خوابتان در این ماه عبادت است . «و اعمالکم فیه مقبولة » کارهای جزیی را که انجام می دهید خدا قبول می کند . قبولی عمل مقدمه است برای این که خداوند خود انسان را قبول فرماید . لذا در قرآن کریم دو نمونه تعبیر دارد:

1 - این که خداوند عمل عده ای را قبول می کند .

2 - خدا عده ای را قبول می کند، نه این که فقط عمل آنان قبول شود . چون گروهی عمل صالح دارند و گروهی خود صالح هستند . آنان که جزء «الذین آمنوا و عملوا الصالحات » هستند یعنی کارهای خوب دارند ولی هنوز به آن مقام نرسیده اند که ذات و گوهرشان خوب بشود، احیانا ممکن است در معرض خطر باشند، اما دسته دوم، جزء صالحین هستند، مثل ابراهیم خلیل که قرآن در شانش می فرماید: «و انه فی الآخرة لمن الصالحین » صالح یعنی کسی که گوهر ذاتش شایسته شده است . اینها را خدا قبول می کند . یا قرآن راجع به حضرت مریم این تعبیر را دارد «فتقبلها ربها بقبول حسن و انبتها نباتا حسنا» خدای کریم، مریم را قبول کرد . پس کاری کنیم که خدای کریم خود ما را قبول کند .




برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۹ قبل از ظهر، ۱۳ بازدید ، بدون دیدگاه
این قسمت شمل عناوین زیر می باشد:

مقدمات ورود به بحث
اذان و اقامه دارای اسرار عظیمه ای هستند.
نماز، خودش مقام و قرب است. وصل است. نه راه قرب و راه وصل!
بین عبد و خدای متعال راه و منزلی نیست!
چرا باید به اسرار ( اذان ، اقامه ، نماز و ... ) توجه کرد؟
چرا به نماز " الصلوة" گفته شده؟ این خودش یک سرّ است.
چرا سجده می کنیم؟
اصل نماز به معنای دعا است. اما کدام دعا؟ یعنی درخواست حاجت؟!
بین دعا و سوال فرق است!
نماز به معنای تعظیم است و بزرگداشت.


​متن فایل های صوتی و تصویری بالا با موضوع اسرار اذان و اقامه قسمت اول با بیان استاد سعادت فر در ادامه آورده شده است.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ بِهِ نَسْتَعِینَ إِنَّهُ خَیْرٌ نَاصِرٍ وَ مُعِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلَی آلِهِ آلِ اللَّهِ وَ اللَّعْنُ الدَّائِمُ ‏عَلَی أَعْدَائِهِمْ الجمعین اللهم إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ.



خوب به یاری خدای عزوجل، انشاالله می خواهم از امشب بحثی را پیرامون سر اذان و اقامه در خدمتون شروع کنیم. تقریبا اون حالا مقدمات و مقارنات نماز، راجع به سر طهارت، مکان، پوشش، وقت و قبله، الحمد الله نکاتی مطرح شد.


اذان و اقامه دارای اسرار عظیمه ای هستند.
حالا دیگه وارد کَاَنّه خود نماز میخواهیم بشویم و حتی مدت ها قبل یکی از اساتید می فرمودند کی به خود نماز می رسیم؟ من خیلی علاقه مندم و آرزو دارم ببینم سرّ خود نماز رو کی وارد می شیم؟ حالا ان شالله از امشب می خواهیم وارد سرّ درواقع خود نماز و اذان و اقامه بشویم.



همین جا ابتدا عرض بکنم که اذان و اقامه دارای اسرار عظیمه ای هستند، و هر جزء جزء اون ها واقعا دارای سری است. اولا چرا اذان؟ چرا این تکبیرات؟ و نکات شریفه ای، مثلا شما ببینید اذان و اقامه با اسم شریف الله شروع میشوند و با اسم شریف الله خاتمه پیدا می کنند. ببینید: "الله الکبر" بعد" لااله الا الله"
شروع هردو با اسم جلاله و ختم اونها با اسم جلاله است. اینها چرا؟ اینها اسرار است.


نماز، خودش مقام و قرب است. وصل است. نه راه قرب و راه وصل!
حالا اما امشب یه مقدمه ابتدا خدمت شما شروع بکنیم اول یه نکته ی بسیارمهم و جالب رو دقت بکنیم. ببینید آقا! نماز، خودش مقام و قرب است. وصل است. نه راه قرب و راه وصل! راه نیست. حالا چرا راه نیست؟ چون آقا ... اصلا یه سوال من اینجا مطرح بکنم.گاهی اوقات دیدید بعضی ها سوال میکنند راه های سلوک الی الله چی هستند؟ یه سالک از چه راهی باید حرکت بکند؟ یا بعضی سوال های دیگر مثلا منزل هایی که بین سالک و خدای متعال است چند منزل است؟ خوب در جواب این ها چه باید گفت ؟




برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۶ قبل از ظهر، ۱۳ بازدید ، بدون دیدگاه