تبلیغات
سرّ فصول اذان ​
خوب بحث ما پیرامون سر اذان و اقامه بود. در جلسات قبل معنای کلمه اذان رو خدمت شما عرض کردیم. حالا به یاری خدای عزوجل دیگه بریم سراغ سرّ فصول اذان.


فصول اذان از نزد خدای عزوجل نازل شده است. ​
اولاً قبل از شروع راجع به سرّ خود اذان، یه مطلب رو خدمت شما عرض بکنم و اون اینکه اذان و اقامه هردو مُنَزَّل مِن عِندِالله اند. یعنی این‌ها مستقیماً از ناحیۀ خدای عزوجل نازل شده است. و به تعبیر آیۀ قرآن: "إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ". هر چیزی در نزد ما خزینۀ اون هست. و ما با یک قدر و اندازۀ معین اون رو نازل می‌کنیم. پس اذان، مُنَزَّل مِن عِندِالله است.





نزول اذان - یاد دادن اذان به بلال
حالا روایت رو بشنوید. این روایت رو منصور بن حازم عن ابی‌عبدالله علیه‌السلام ازامام صادق(ع) نقل می‌کند. می‌گوید: " لمّا هبط جبرئیل بالاذان علی رسول اللّه - صلی‌الله علیه و آله و سلم- و کان رأسه فی حجر علی- علیه‌السلام". میگه درحالی‌که رسول اکرم سرشان رو بر دامن امیرالمؤمنین گذاشته بودند؛ " فاذَّنَ جبریل (ع)" جبریل (ع) اذان گفت: " فلمّا انتبه رسول اللّه - صلی‌الله علیه و آله و سلم - قال (رسول‌الله): علی سمعت؟ ". بعد وقتی‌که تمام شد رسول اکرم به امیرالمؤمنین فرمودند: یا علی، شنیدی؟ حضرت فرمودند: نعم یا رسول‌الله، بله منم شنیدم.
بعد حضرت فرمودند: حفظتَ این فصول رو حفظ کردی ؟ قال: نعم، حضرت فرمود: بلی.
پیامبر فرموند: ادع لی بلالًا، فدعا علی- علیه‌السلام - بلالًا فعلّمه. پس برو بلال رو صدا بزن و این فصول رو یاد او بده. و اون اذان بگوید. پس این فصول اذان از نزد خدای عزوجل نازل شده است.



پیامبر(ص) خودشان چگونه اذان می‌گفتند؟​
گاهی سؤالی مطرح می‌شود که خود رسول اکرم اذان می‌گفتند؛ چه جور می‌گفتند؟
داریم حضرت عیناً همین فصول، و وقتی به نام خودشان می‌رسید گاهی همان " أشهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُول اللَّه" رو به همین شکل و گاهی به "أشهَدُ أَنَیّ رَسُول اللَّه" هم اذان می‌گفتند.چون مُنَزَّل من عندالله است؛ خود پیامبر مامور به این اذان و شهادت میشن و عیناً شهادت میدن. پس این یه مطلبی بود که اول انسان باید توجه بکند که این اذان، مُنَزَّل است.



اهمیت اذان و اقامه گفتن در ابتدای نماز​
خود خدای عزوجل دستور داده است که مواقع نماز که فرامی‌رسد درواقع با این الفاظ اذان گفته بشود و همچنین وقت ورود به نماز. و بر همین اساس روایات متعددی است. مثلاً در روایت داریم (برخی از اون هارو عرض می‌کنم) که فرمودند: وقتی کسی اذان می‌گوید کانّه، مُلک و ملکوت با او همراهی می‌کنند و اذان می‌گویند. و همین‌جا این دستور هم به ما داده‌شده که فرمودند: من صلی باذان و اقامة"، یعنی کسی که در وقت نمازش اذان و اقامه بگوید، فرمودند: "صلی خلفه صفان من الملائکة" دو صف از ملائکه میان به اون اقتدا می‌کنند. کانّه او می‌شود امام الملائکه. در این زمینه روایات متعددی است که دیگه نمی‌خواهیم زیاد در این بخش معطل بشیم.




برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۴ قبل از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
حجت الاسلام پناهیان می گوید امام زمان عج پس از ظهور, خود را به واسطه امام حسین ع به همه عالم معرفی می کند, بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم, حسین ع را شناخته باشند و پیاده روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است از هنگامی که نخستین زائر مضجع منور اباعبدالله الحسین ع , جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد تا کنون 1373 سال می گذرد در این سال ها علما و اولیای الهی برای زیارت سیدالشهدا ع در روز اربعین اهمیت و جایگاه والایی قائل بودند و با پای پیاده از نجف اشرف به سوی کربلا رهسپار می شدند, بی شک جابر بن عبدالله, نخستین زائر کربلای معلی در روز اربعین سال 61 هجری است, این سنت حسنه نیز در سال های حضور ائمه معصومین ع با وجود حکومت سفاک و خونریز اموی و عباسی انجام شده است در ادامه بیشتر بخوانید

*سنت پیاده روی اربعین در زمان شیخ انصاری وجود داشته است

در برخی از روایات تاریخی بیان شده است که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»(متوفی سال 1281 قمری) رسم بوده است، اما در برهه ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می شود.

این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که 3 روز در راه بود و حدود 30 نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می کردند، نیز با وی بودند، «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت، هر سال این کار را تکرار کند، ایشان آخرین بار در سال 1319 هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت.

* آداب اربعین از منظر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

آری! از آن پس بسیاری از عاشقان اهل بیت و امام حسین(ع) و نیز برخی علما و حتی مراجع تقلید با پای پیاده به کربلا سفر کرده اند، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی یکی از مراجع عالیقدر جهان تشیع که خود بارها با پای پیاده از عتبه علویه، رهسپار عتبه حسینی شده است، درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین می گوید: «به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش(ع) زیارت کند، هر چند تنها یک بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حدیث شریف، علامت های مؤمن را پنج امر ذکر کرده است: 51 رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ گفتن در نمازها».(ترجمه المراقبات، کریم فیضی، صفحه 85)

*خاطره خواندنی آیت الله مکارم شیرازی از پیاده روی روز اربعین

آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز که در دوران طلبگی سال های 1369 تا 1370 هجری قمری در نجف اشرف ساکن بوده است، این مرجع تقلید دو بار توفیق پیاده روی از نجف تا کربلا را داشته است. وی با پای برهنه از مسیر شط (رودخانه) که حدود 20 کیلومتر طولانی تر از مسیر کنونی نجف کربلاست و حدود 3 روز به طول می انجامید، به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) مشرف شدند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به خاطره پیاده روی از نجف به سوی کربلا، می گوید: وقتی به یکی از این مُضیف ها رسیدیم، صاحب مضیف دعوت و اصرار کرد که مهمان او بشویم و آنجا استراحت کنیم، به او توضیح دادیم که چون امروز کم راه رفته ایم و باید مسافت بیشتری را طی کنیم، فرصت ماندن نداریم، پس از کمی اصرار او و امتناع ما، ناگهان صاحب مضیف که معلوم بود چند وقتی است که مهمان برایش نرسیده و از این بابت خیلی ناراحت است، ناگهان چاقویش را در آورد و تهدید کرد که من مدتی است مهمان برایم نیامده است و شما حتماً باید مهمان ما بشوید! اینقدر مهمانی کردن زائر امام حسین(ع) در نزد اینها اهمیت و ارزش داشت. ... البته بالاخره بعد از اینکه توضیح بیشتری برایش دادیم و قول دادیم که از طرف او زیارت کنیم، اجازه داد که ما برویم.

*ثواب پیاده رفتن به زیارت سیدالشهدا(ع) به روایت امام صادق(ع)

شاید این سؤال در ذهن متبادر شود که چرا زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین حسینی تأکید و توصیه شده است، چرا باید این مراسم همراه با هیاهو و شور خاصی اجرا شود، در ادامه روایتی از امام صادق(ع) بیان می کنیم که به خوبی زوایای پنهان این موضوع را آشکار می سازد:

امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می فرماید: کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمی که برمی‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا می‏برد، وقتی به زیارت رفت، حق تعالی دو فرشته را موکل او می‏ فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی می‏ گویند: ای ولیّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.(کامل الزیارات ص134)



برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
+ نوشته شده توسط Ramezan در دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۴۳ قبل از ظهر، یک بازدید ، بدون دیدگاه
1. باید سخت مراقب باشیم، تا کارکردهای شعائر مذهبی انسان‌ساز به واسطه کج‌فهمی‌ها، کج‌سلیقگی‌ها و نیت‌های ناپاک دچار انحراف نشه.
2. همان‌طور که بدعت‌ها و انحراف‌های مشتی جاهل، در مجالس عزای سیدالشهدا(ع) کارکردهای ماندگار نهضت حسینی رو دچار چالش جدی کرد؛ باید مراقب باشیم رزمایش جهانی دوست داران اهل‌بیت(ع) در پیاده‌روی اربعین ، هدف نهایی از این مراسم رو دستخوش تحریف نکند.
3. حالا که خودی و غریبه، در کمین نشستند تا در برابر این حرکت بی‌نظیر جهانی، بایستند؛ بهتر است رهروان این سفر معنوی بیش‌ازپیش مراقب نیات، اعمال و رفتار خودشون در طول سفر باشند.


با مجالس عزای سیدالشهدا (ع) چیکار کردیم؟
با مجالس عزای سیدالشهدا ما چیکار کردیم؟ که می خندن اونور بهمون. حق هم دارن. یه مشت بهایی و هم‌جنس‌باز و اینا می خندن بهمون. برای اینکه ما کارایی کردیم که خطاست. جایی نیومده که. ما اینا رو باب کردیم. ببین با مجلس عزای سیدالشهدا چیکار کردیم؟


مجالس عزای سیدالشهدا که، "رسول ترک‌"ها می سازه. سیدالشهدایی که به عنوان کشتی نجات می تونه این کارو انجام بده. بعد ما سخنران داریم پنجاه‌وپنج نفر میشینن پای سخنرانیش؛ آقای مداح یک کشوری ته جمعیت پیدا نیست! این خطاست اخوی! چرا همون دوربین عنکبوتی‌ها و مداح های درجه یک و دو، بیت رهبری میرن یه جور دیگه روضه میخونن؟ یه جور دیگه سینه زنی دارن؟ جاهای دیگر ساز و دوقول میارن! معلوم میشه که ما ملاکمون هوا و هوس خودمه، مجلس چجوری بگیرست!


با مجالس عزای سیدالشهدا چیکار کردیم؟ اینجوری بلا آوردیم سرش! حراست، پاسداری از شعائر مذهبی در معرض خطر. ما هی می شینیم می گیم:آقا این قمه‌زنی رو این تشیع انگلیسی باب کرده. مراجع فلان ، عجب آدمایی هستن؛ عمر کشون درست میکنن؛ مجلس ربیع می گیرن؛ .... بعضی جاها ما که بدتریم خودمون. ما مگه چه کردیم با مجالس اهل‌بیت؟ بعد این‌قدر از دل اینا حرف حدیث و قصه و حاشیه در میاد. بعد یه گروه سومی -همون گروه سومه که همیشه هستن بی‌چاره‌ایم ما از دست اون گروه- میگه: خوب دیدی امروز چی گفت؟ پس دیگه مجلس سیدالشهدا هم نمی ریم! آقا مگه من اینو گفتم؟ من دارم درباره آسیب‌ها صحبت می‌کنم. میگم اون آسیب‌ها رو از دل این در بیار.



راهپیمایی اربعین ، پیاده روی اربعین
می آییم سر پیاده‌روی اربعین. به همون بلیه ی مجالس عزای سیدالشهدا، به همون بلایای اعتکاف دچار خواهد شد پیاده‌روی اربعین. میدونی چی؟ همونی که میری با طرف صحبت می‌کنی براچی میخوای بری؟ ... دوزار خدا تو این رفتنه نیست! مراقب نیات اعمال و رفتار خودمون باشیم. چون شیطان ابلیس وعده داده ما رو ریشه‌کنمون کنه. یعنی تو فکر می‌کنی که پیاده‌روی اربعین رفتی ثواب میخوای بکنی؛ کباب شدی!


خیلی مهمه! یه عده مون هم اونورییم دیگه. اصلاً برامون مهم نیست پیاده روی اربعین بریم یا نریم. غصه نمی‌خوریم! "پیاده روی چیه؟ حالا یه چیزیه دوباره اینا باب کردن سر ملت رو گرم کنن" این‌جوری میگه طرف. اصلا غصه نمی خوره. بابا غصه بخور! زیارت سیدالشهداست. ترجمه "کامل الزیارات" مال "ابن قولویه(ره)" اینو بخونید. "کامل الزیارات" تنها زیارتی که تعطیل بردار نیست؛ زیارت سیدالشهدا در کربلاست. کعبه رو هم که سال شصت و شش که حاجی‌ها اون جوری شدن ولی‌فقیه چیکار کرد؟ تعطیل کرد. حج واجب رو تعطیل می‌کنی بعد اونوقت تو میگی زیارت مستحب...؟ آره! تنها زیارتی که می گه اگر خطر جانی هم داشت؛ باید بروی که این مسیر تعطیل نشود؛ زیارت سیدالشهدا در کربلاست.


پیاده‌روی اربعین داره میره سمت کربلا به‌اندازه بیست سال عمرش زباله تولید می کنه! کی باید اینو جمع کنه؟ چرا؟ این مرضی رضای خداست؟ جلویی مون رو له می‌کنیم به آب برسیم! سیدالشهدا با لب تشنه شهید شد. کجای کار گیر داره؟ اون مبناهه گیر داره. اصلاً من برای چی دارم میرم؟ چون اون مبناهه خوب تبیین نشده، همینجوری میریم. همه دارن میرن ما هم میریم! آقا همه دارن میرن ما هم میریم که حرف نیست. بعضی وقتا ما اینجورییم دیگه!



ما اهل فاکتور کردنیم. میگه من هشت ساله دارم میرم پشت سر هم. مثل این جمکرانه هست مد شده برا بعضیا. "خدا شاهده الان ده ساله شب‌های چهارشنبه دارم میرم." بعد میری تو ادارشون، میگن از همه خالی‌بند تر و دزدتر و دیر بیا و زود بره اینه! ده ساله تو مجسمه ات رفته جمکران و اومده! چه جمکرانی رفتی؟ جمکرانه ایراد نداره ها! عیب از کشتی نیست. " ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة" اگه تو گیرداری به اون سفینه گیر نده. به اون کشتیه گیر نده. عیب از کشتی نیست. عیب از توست.



نگی آقا ما امروز رفتیم کلاس تفسیر گفت دیگه جمکران نرید! من کی گفتم جمکران نرید؟ میگم با معرفت برو. میگم اگه پیاده‌روی اربعین می خوای بری، اعتکاف میری، اگه مدافعان حرم می خوای بری، با معرفت برو. فاکتور نکنی یه وقت دو روز دیگه ها. به این نیت فاکتور نکنیم که ما هشت سال پشت سر هم اون موقع که باز بود -مثلاً فرض کن سال بعد مرز رو بستند. فکر کنید دیگه اینم یه احتماله- اون موقع که باز بود ما عین هرسالشو رفتیم. باریکلا! چی شدی؟



برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 
+ نوشته شده توسط Ramezan در سه شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱۹ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
نگاهی جامعه شناختی بر بزرگ‌ترین اجتماع بشری
پیاده روی میلیونی و با شکوه اربعین شهادت امام حسین(ع)، رویداد مهمی است که همگان را به شگفتی وا داشته است. در روزهای منتهی به اربعین سالار شهیدان میلیون‌ها انسان، عاشقانه، مخلصانه و بی پروا از تهدیدات تروریستی موجود و با پای پیاده، ده ها و برخی صدها کیلومتر را طی مسیر می کنند تا به سرزمین کربلا برسند. ابعاد کمی و کیفی این رویداد به قدری گسترده است که آن را تبدیل به یک رویداد منحصر به فرد بین المللی کرده است که البته توسط رسانه های اسلام ستیز غربی تلاشی معنی دار برای نادیده گرفتن و سانسور آن می شود. حرکت میلیون ها نفر از نقاط مختلف جهان برای زیارت امام حسین(ع) چنان عظمتی دارد که هیچ کدام از نظریات جامعه شناسی و انسان شناسی غربی عمق نظری و معرفتی برای تحلیل و تبیین آن ندارد.
پیاده روی اربعین، بازتولید شور، عشق و معرفت حسینی

درنگی همدلانه با معنای ذهنی مشارکت کنندگان در خلق بزرگترین اجتماع انسانی نشان می دهد که پایمردی و صبر انسان هایی واجد والاترین صفات نیکوی انسانی در برابر ظلم و ستم و پستی و برای دفاع از آرمانی الهی بزرگترین انگیزه برای شرکت در این برنامه است و مشارکت کنندگان در این مراسم که پس از حدود 1400 سال از سپری شدن واقعه کربلا برگزار می گردد، به دنبال اعلام همراهی و همنوایی با آن هستند. به عبارت دیگر ویژگی متمایز اساسی در واقعه عاشورا که چنین شور و تحرکی را در میان انسان ها ایجاد می کند معطوف به این است که تجمع و پاسداشت واقعه عاشورا یک حرکت عبادی صرف برای تقدیس و ستایش خدا یا یک امر متعالی نیست، بلکه همنوایی انسان ها با واقعه ای است که در آن انسان هایی چون سایرین برای احیاء و دفاع از ارزش های الهی و انسانی با بذل تمام هستی خود، زیبایی های الهی را به عینه نمایان ساختند و ملموس نمودند. در واقع مشارکت کنندگان در این رویداد با تمسک به کاروان کربلا با پیاده روی طولانی و با تمسک به خصلت های زیبای کاروان حسینی خود را در صحنه کربلا حاضر می بینند و سعی در بازتولید آن شور و عشق و معرفت دارند.
پیاده روی اربعین، باطل السحر اسلام آمریکایی

انقلاب اسلامی فراتر از آن که یک انقلاب اسلامی با وجه شیعی صرف باشد یک انقلاب دینی با پیامی جهانی است که مخاطبان آن همه مستضعفین عالم هستند که تحت سلطه و ستم مستکبرین جهان قرار دارند. به بیان دیگر انقلاب اسلامی واجد آرمانی جهانی است، که مخاطب آن فطرت همه انسان هایی است که به نوعی تحت انقیاد امپراطوری جهانی ثروت، قدرت و لذت قرار گرفته و دچار سطحی از خودبیگانگی و ازخدابیگانگی گشته‌اند. نگاه جهان شمول و عام انقلاب اسلامی برگرفته از نگاه جهانی اسلام ناب است که به دور از خط کشی های کاذب مختلف همچون قومیت، ملیت، نژاد و ... انسان ها را اعضای یک پیکره واحد می داند که اگر در دین یکسان نباشند در خلقت با یکدیگر برادر هستند. از این رو مسئولیت حمایت از همه مستضعفین عالم و رساندن پیام رهایی بخش اسلام به آنان از مهمترین کارویژه های انقلاب اسلامی بوده و هست. حرکت ها و اقدامات گروه های مختلف در جهان در سطح جنبشی و ملی در همسویی، همدلی و همنوایی با انقلاب اسلامی و حمایت های علنی مادی و معنوی انقلاب اسلامی از آنان در همین چارچوب قابل تحلیل است. یکی از محورهای اصلی فعالیت های رسانه ای و تبلیغاتی شبکه بین المللی نظام سلطه، تلاش برای شیعی جلوه دادن انقلاب اسلامی و محدود کردن مبارزات و مجاهدت های جنبش های مقاومت متأثر از آن در آرمان یک جمعیت مذهبی محدود بوده است.



برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
+ نوشته شده توسط Ramezan در سه شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱۶ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه